TOS in het PO – Module Begrijpend Lezen

TOS in het PO – Module Begrijpend Lezen

Olga 10 jaar: “Wanneer ik een stukje tekst lees en daarna vragen moet beantwoorden kan ik elke keer opnieuw beginnen met het lezen van de tekst. Ik vind begrijpend lezen dus heel saai.”

Het begrijpen van woorden, zinnen en teksten is een belangrijke basis voor alle schoolvakken. Het begrijpen van een tekst is een denkproces, de lezer geeft in interactie met de tekst daar betekenis aan. Het doorgronden van teksten helpt met name de kinderen met een TOS de wereld om hen heen vol van woorden, zinnen en teksten te begrijpen. De school- en toekomstige carrière wordt beïnvloed door de vaardigheid om de inhoud van een stuk tekst te kunnen begrijpen. In deze presentatie delen we voorkennis met elkaar, gaan we kort in op verschillende theorieën over het lezen met begrip en worden er tips te geven ter verbetering en het levendiger maken van het begrijpend leesonderwijs.

Doel

Na afloop van deze module heeft u inzicht in:

  • verschillende theorieën over begrijpend lezen van groep 1 t/m groep 8;
  • de relatie tussen TOS en begrijpend lezen;
  • strategiegebruik voor het begrijpend lezen;
  • close reading.

Voor wie

Leerkrachten, onderwijsassistenten, IB-ers en RT-ers binnen het (speciaal) basisonderwijs.

Datum

  • 13-11-2019, tijd 15.00-17.30
  • 04-03-2020, tijd 15.00 – 17.30

Waar?

A. Roozendaalschool, cursuslokaal
Jan Tooropstraat 13
1062 BK  Amsterdam

Hoe meldt u zich aan?

Wilt u deze cursus of een deel ervan bijwonen, dan kunt u zich digitaal inschrijven via onderstaande formulier. Heeft u nog vragen dan kunt u contact opnemen met: cursuscentrum.amsterdam@viertaal.nl

Direct inschrijven