TOS in het PO – Module Voorschotbenadering en Connect Klanken en Letters

TOS in het PO – Module Voorschotbenadering en Connect Klanken en Letters

“Luistert Noor nou niet of begrijpt ze het niet? Ik heb het uitgebreid uitgelegd en nu weet ze nog niet wat zij moet doen.”“Soufian heeft veel problemen om een verhaal te vertellen. Hij komt vaak niet uit zijn woorden. Hierdoor heeft hij ook problemen in de sociale interactie.”Hoe herken ik een leerling met TOS in de klas? Naar welke gebieden moet ik kijken? Hoe herken ik het verschil tussen een achterstand en een stoornis? Wat zijn de gevolgen van TOS voor de leerling? Hoe kan ik de communicatie tussen de leerling en mij verbeteren?

Doel

Na afloop van deze module heeft u zicht op:

  • de samenhang tussen auditieve en communicatieve problemen en leesproblemen;
  • het gebruik van de Signaleringslijst 2.0 voor Kleuters vanuit het Protocol
    Preventie van Leesproblemen voor groep 1 en 2;
  • het gebruik van de Kleutertaken 2.0 uit het Protocol Preventie van leesproblemen voor groep 1 en 2;
  • het belang van de succeservaring en motivatie;
  • de Voorschotbenadering van kleuters in groep 2 met praktische voorbeelden;
  • Connect Klanken en Letters voor groep 3

Voor wie

Leerkrachten en RT-ers binnen het (speciaal) basisonderwijs (gr. 2 en 3).

Datum

  • 06-11-2019, tijd 15.00-17.30
  • 15-01-2020, tijd 15.00 – 17.30

Waar?

A. Roozendaalschool, Cursuslokaal
Jan Tooropstraat 13
1062 BK  Amsterdam

Hoe meldt u zich aan?

Wilt u deze cursus of een deel ervan bijwonen, dan kunt u zich digitaal inschrijven via onderstaande formulier. Heeft u nog vragen dan kunt u contact opnemen met: cursuscentrum.amsterdam@viertaal.nl

Direct inschrijven