TOS in het PO – (verplichte) basismodule: de theorie over de spraaktaalontwikkeling

TOS in het PO – (verplichte) basismodule: de theorie over de spraaktaalontwikkeling

“Luistert Noor nou niet of begrijpt ze het niet? Ik heb het uitgebreid uitgelegd en nu weet ze nog niet wat zij moet doen.”“Soufian heeft veel problemen om een verhaal te vertellen. Hij komt vaak niet uit zijn woorden. Hierdoor heeft hij ook problemen in de sociale interactie. ”Hoe herken ik een leerling met TOS in de klas? Naar welke gebieden moet ik kijken? Hoe herken ik het verschil tussen een achterstand en een stoornis? Wat zijn de gevolgen van TOS voor de leerling? Hoe kan ik de communicatie tussen de leerling en mij verbeteren?

Doel

Na afloop van deze module:

  • weet u het verschil tussen een normale taalontwikkeling, een blootstellingsachterstand en een taalontwikkelingsstoornis;
  • heeft u inzicht in de deelaspecten van de spraaktaalontwikkeling en de problemen die bij de verschillende deelaspecten kunnen ontstaan;
  • heeft u enige kennis van de basisaanpak voor cluster 2 leerlingen.

Voor wie

Leerkrachten, onderwijsassistenten, IB-ers en RT-ers binnen het (speciaal) basisonderwijs.

Deze module is een goede basis:
  • voor mensen met nog weinig kennis en ervaring op het gebied van TOS
  • voor mensen die andere presentaties willen volgen.

Datum

05-02-2020

Waar?

A. Roozendaalschool, cursuslokaal
Jan Tooropstraat 13
1062 BK  Amsterdam

Hoe meldt u zich aan?

Wilt u deze cursus of een deel ervan bijwonen, dan kunt u zich digitaal inschrijven via onderstaande formulier. Heeft u nog vragen dan kunt u contact opnemen met: cursuscentrum.amsterdam@viertaal.nl

Direct inschrijven