Gelijk kansen door Luc - oud leerling en docent

Kleine klassen voor de nodige aandacht

Luc heeft als leerling in zijn jonge jaren veel gehad aan VierTaal betreffende zijn slechthorendheid, maar ook in zijn sociale leven heeft de school een bijzonder positieve impact gehad. Door na de basisschool de keus te maken voor VierTaal heeft hij zijn vertrouwen herwonnen.

Luc is oud leerling van het VierTaal College. Daarnaast heeft hij tijdens zijn minor in jaar drie van zijn opleiding bestuurskunde, het vak economie gegeven op het VierTaal College. “Ik heb altijd warme gevoelens overgehouden aan mijn tijd als leerling bij VierTaal, daarom is het leuk om terug te komen en mijn oude docenten te spreken. Ik heb destijds op het  VierTaal College gezeten omdat ik slechthorend ben. Ik heb mij altijd enorm gesteund gevoeld door de docenten. Ze namen echt de tijd voor me en dat heeft waarschijnlijk te maken met het kleinschalige karakter van de school.

Na groep acht had ik de keus tussen het regulier onderwijs of VierTaal. Ik merkte dat ik wat meer aandacht nodig had, het voelde te massaal en daar voelde ik mij niet prettig bij. Ik had behoefte aan meer persoonlijke aandacht en meer focus voor mijn taal, gezien mijn slechthorendheid. Docenten zijn bij VierTaal erop ingesteld om meer aandacht te schenken aan een taalontwikkelingsstoornis en slechthorendheid. Daarnaast krijg je als leerling ook ondersteuning in de vorm van logopedie. Een van de voordelen is dat de klassen kleiner zijn. Met 25 kinderen in de klas is er weinig tijd om verdiepende vragen te stellen. Bij VierTaal heb je daarom klassen van ongeveer 8 tot 12 leerlingen”. 

Werken bij VierTaal

Meer weten over werken bij VierTaal en de actuele vacatures?

Les op maat

“Naast de logopedie ondersteuning kun je als leerling gebruikmaken van de ambulante dienst, die ondersteuning biedt om de overstap te maken naar het mbo of hbo. Dat is helpend voor leerlingen zoals ik”. Daarnaast geeft Luc aan dat hij het erg prettig vond dat hij zelf kon aangeven waar hij extra aandacht aan wilde besteden op het gebied van taal. “Indirect hielp de aandacht voor mijn communicatie bij het maken van vrienden. Dus het was niet alleen een duwtje in de rug op school, maar ook ver daarbuiten.”

Ruimte voor ontwikkeling

Volgens Luc moet je de nodige expertise in huis hebben om les te kunnen geven aan leerlingen met ieder zijn eigen beperking. “Elke leerling heeft wel iets. Daarom is het fijn dat VierTaal ruimte biedt voor interne cursussen. Docenten krijgen jaarlijkse bijscholing om het kennisniveau up to date te houden. Denk hierbij aan cursussen over autisme, taalontwikkelingsstoornis en gehoorbeperking.”

www.viertaal.nl/werken-bij/

“Ik merkte dat leerlingen het prettig vonden dat ik hun problemen goed aanvoelde. Het is erg mooi om op die manier als ervaringsdeskundige iets terug te kunnen geven.”

Teruggeven

“Ik heb tijdens mijn minor voor VierTaal gekozen omdat ik de behoefte had om iets terug te geven. Juist omdat ik beide kanten ken, kan ik voor de leerlingen van meerwaarde zijn. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde opdrachten uitleggen op een eenvoudige manier die precies aansluit bij de leerlingen. Daarnaast kan ik met anekdotes veel losmaken bij studenten. Het voelt op die manier snel vertrouwd. Het bijzondere was dat leerlingen mij regelmatig bedankten na de les en daar doe je het natuurlijk voor!”